PZT - CUM 9:00 - 18:00
(0) 326 613 10 00

Sektörel Bilgiler

Lojistik sektörüne ait önemli bilgileri ve soruları aşağıda bulabilirsiniz.

Sektörel Ölçüler

Verilen boyutlar genel ölçüler olup değişkenlik gösterebilir.  

 Tip Ölçüleri Brüt Hacim
 Tenteli Tır 13.60m X 2.42m X 2.40m 79 m3
 Tenteli Mega Tır 13.60m X 2.47m X 3.00m 100 m3
 Tenteli Optima Tır 13.60m X 2.72m X 2.45m 90 m3
 Tenteli Maxima Tır 13.60m X 2.46m X 2.85m 95 m3
 Tenteli Jumbo Tır 13.10m X 2.42m X 2.55m 79 m3
 Tenteli Römork Tır (6.20m + 7.80m) X 2.42m X 2.50m 110 m3
 Notmal Açık Tır +18 m X 2.44m – m3
 Damperli Tır -m X -m X -m +25 m3
 Jumbo Açık Tır +18m X 2.44m – m3
 Lowbed Tır -m X -m X -m – m3
Verilen boyutlar genel ölçüler olup değişkenlik gösterebilir.  
 STANDARD 20′   
 İç Uzunluk19’4″5.89 m     
İç Genişlik7’8″2.33 m     
İç Yükseklik7’10”2.38 m     
Kapı Açılışı Genişlik7’8″2.33 m     
Kapı Açılışı Yükseklik7’6″2.28 m     
Yükleme Hacmi1,172 ft³33.18 m³     
Dara4,916 lb2,229 kg     
Max Yükleme47,999 lb21,727 kg     
        
 STANDARD 40′  HIGH CUBE 40′
 İç Uzunluk39’5″12.01 m  İç Uzunluk39’5″12.01 m
İç Genişlik7’8″2.33 m İç Genişlik7’8″2.33 m
İç Yükseklik7’10”2.38 m İç Yükseklik8’10’2.69 m
Kapı Açılışı Genişlik7’8″2.33 m Kapı Açılışı Genişlik7’8″2.33 m
Kapı Açılışı Yükseklik7’6″2.28 m Kapı Açılışı Yükseklik8’5″2.56 m
Yükleme Hacmi2,390 ft³67.67 m³ Yükleme Hacmi2,694 ft³76.28 m³
Dara8,160 lb3,701 kg Dara8,750 lb3,968 kg
Max Yükleme59,040 lb26,780 kg Max Yükleme58,450 lb26,512 kg
       
 OPEN TOP 20′  OPEN TOP 40′
 İç Uzunluk19’4″5.89 m  İç Uzunluk39’5″12.01 m
İç Genişlik7’7″2.31 m İç Genişlik7’8″2.33 m
İç Yükseklik7’8″2.33 m İç Yükseklik7’8″2.33 m
Kapı Açılışı Genişlik7’6″2.28 m Kapı Açılışı Genişlik7’8″2.33 m
Kapı Açılışı Yükseklik7’2″2.18 m Kapı Açılışı Yükseklik7’5″2.26 m
Yükleme Hacmi1,136 ft³32.16 m³ Yükleme Hacmi2,350 ft³66.54 m³
Dara5,280 lb2,394 kg Dara8,490 lb3,850 kg
Max Yükleme47,620 lb21,600 kg Max Yükleme58,710 lb26,630 kg
       
 REEFER 20′  REEFER 40′
 İç Uzunluk17’8″5.38 m  İç Uzunluk37’8″11.48 m
İç Genişlik7’5″2.26 m İç Genişlik7’5″2.26 m
İç Yükseklik7’5″2.26 m İç Yükseklik7’2″2.18 m
Kapı Açılışı Genişlik7’5″2.26 m Kapı Açılışı Genişlik7’5″2.26 m
Kapı Açılışı Yükseklik7’3″2.20 m Kapı Açılışı Yükseklik7’0″2.13 m
Yükleme Hacmi1,000 ft³28.31 m³ Yükleme Hacmi2,040 ft³57.76 m³
Dara7,040 lb3,193 kg Dara10,780 lb4,889 kg
Max Yükleme45,760 lb20,756 kg Max Yükleme56,276 lb25,526 kg
       
 FLAT RACK 20′  FLAT RACK 40′
 İç Uzunluk18’5″5.61 m  İç Uzunluk39’7″12.06 m
İç Genişlik7’3″2.20 m İç Genişlik6’10”2.08 m
İç Yükseklik7’4″2.23 m İç Yükseklik6’5″1.95 m
Dara5,578 lb2,530 kg Dara12,081 lb5,479 kg
Max Yükleme47,333 lb21,469 kg Max Yükleme85,800 lb38,918 kg
       
 PLATFORM 20′  PLATFORM 40′
 İç Uzunluk19’11”6.07 m  İç Uzunluk40’0″12.19 m
İç Genişlik8’0″2.43 m İç Genişlik8’0″2.43 m
İç Yükseklik7’4″2.23 m İç Yükseklik6’5″1.95 m
Dara6,061 lb2,749 kg Dara12,783 lb5,798 kg
Max Yükleme52,896 lb23,993 kg Max Yükleme66,397 lb30,117 kg
 

 

MAIN DECK PALLET (equivalentto IATA Tip 2)
İÇ HACMİ: 606 cuft/17.16 cu m
MAKSİMUM BRÜT AĞIRLIK: 15,000 lb/6,804 kg
MAKSIMUM DIŞ ÖLÇÜLERİ: (L x W x H) Contoured
125″ x 96″ x 96″ – 317cm x 244cm x 244cm
LD-7 (equivalentto IATA Type5)
İÇ HACMİ: 379.9 cuft/10 cu m
MAKSIMUM BRUT AGIRLIK: 10,200 lb/4,627 kg
MAKSIMUM DIŞ ÖLÇÜLERİ: (L x W x H)
125″ x 88″ x 63″ – 317cm x 223cm x 160cm
P9A LOVER DECK PALLET (equivalentto IATA Type 6)
İÇ HACMİ: 242 cuft/6.9cu m
MAKSIMUM BRUT AGIRLIK: 7,000 lb/3,176 kg
MAKSIMUM DIŞ ÖLÇÜLERİ: (L x W x H)
125″ x 60″ x 63″ – 317cm x 152cm x 160cm
LD-11 (equivalentto IATA Type 6)
İÇ HACMİ: 242 cuft/6.9cu m
MAKSIMUM BRUT AGIRLIK: 7,000 lb/3,176 kg
MAKSİMUM İÇ ÖLÇÜLERİ: (L x W x H)
125″ x 60″ x 64″ – 317cm x 162cm x 162cm<
/td>
LD-8 (equivalentto IATA Type 6A)
İÇ HACMİ: 243 cuft/6.9cu m
MAKSIMUM BRUT AGIRLIK: 5,400 lb/2,450 kg
DIŞ ÖLÇÜLERİ: (L x W x H)
96″ x 60″ x 64″ – 228cm x 152cm x 162cm
LD-4 (equivalentto IATA Type 7A)
İÇ HACMİ: 194 cuft/5 cu m
MAKSIMUM BRUT AGIRLIK: 5,400 lb/2,450 kg
DIŞ ÖLÇÜLERİ: (L x W x H)
96″ x 60″ x 64″ – 228cm x 152cm x 162cm
LD-3 (equivalentto IATA Type 8 )
İÇ HACMİ: 150 cuft/4 cu m
MAKSIMUM BRUT AGIRLIK: 3,500 lb/1,588 kg
DIŞ ÖLÇÜLERİ: (L x W x H)
61″ x 60″ x 64″ – 154cm x 152cm x 162cm
LD-2 (equivalentto IATA Type 8D)

İÇ HACMİ: 120 cuft/3 cu m
MAKSIMUM BRUT AGIRLIK: 2,700 lb/1,225 kg
DIŞ ÖLÇÜLERİ: (L x W x H)
47″ x 60″ x 64″ – 119cm x 152cm x 162cm

Uçak Tipleri ve Yükleme Bilgileri
BOEING 747 F :Uzun yol kargo uçağı
Kapasite : Ort.100 ton     -600 m3
Kapı ölçüleri : Burun 249*318 cm  Yan 312*340 cm
BOEING 747-400 :Uzun yol yolcu uçağı
Kapasite : Ort.16-20 ton     -90 m3
Kapı ölçüleri : Comp 1,2,3,4 :264*168 cm  Comp 5: 112*113 cm
AIRBUS 310 :Orta ve uzun mesafe yolcu uçağı
Kapasite : Ort.8 ton     -35 m3
Kapı ölçüleri : 155*310 cm
AIRBUS 340 :Uzun mesafe yolcu uçağı
Kapasite : Ort.12-18 ton     -100 m3
Kapı ölçüleri : 162*270 cm
ANTONOV 26 :Kısa mesafe kargo uçağı
Kapasite : Ort.4 ton     -40 m3
Kapı ölçüleri : 278*170 cm
ILYUSIN 76 :Uzun mesafe kargo uçağı
Kapasite : Ort.40 ton     -130 m3
Kapı ölçüleri : 270*300 cm

  

Sektörel Terimler

  • IATA(International Air Transport Association) : Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği
  • ICAO(International Civil Aviation Organization): Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu
  • VARŞOVA KONVANSİYONU: 1929 yılında uluslararası havayolu taşımacılığının hukuki kurallarının belirlendiği ve Türkiye’nin de imzalamış olduğu protokoldür.1955’te Lahey Protokolü ile yenilenmiştir.41 maddedir.
  • CARRIER : Taşıyıcı,havayolu
  • FORWARDER : Karayolu,havayolu,denizyolu,demiryolu taşımacılığını,gümrükleme ve sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren,aktif bir acenta ağına sahip olan organizatör firma
  • AIRWAYBILL : Havayolu konşimentosu
  • Master AWB / House AWB : Ana konşimento / Ara konşimento
  • CASS (Cargo Account Settlement System) : Cass’a üye havayolları ve onların IATA kargo acentaları arasındaki hesaplaşmayı takip eden sistem
  • TACT (The Air Cargo Tariff) : Hava Kargo Tarife Kitabı
  • FREIGHT PREPAID : Peşin ödemeli gönderi
  • FREIGHT COLLECT : Karşı ödemeli gönderi
  • KONSOLİDE : Farklı göndericilerin yüklerini aynı konşimento altında toplama işlemi
  • BREAK BULK : Konsolide kargoyu ayrıştırma
  • BACK TO BACK : Teke tek yükleme.Tek bir göndericiye ait kargoyu tek bir konşimento ile gönderme
  • DANGEROUS GOODS : Tehlikeli madde
  • HANDLING :Elleçlem
  • Armatör: Gemi sahibi, taşıyıcı
  • Acente: Herhangi bir limanda armatör adına faaliyet gösteren, onun temsilciliğini yapan kuruluş
  • Co-Loader: Forwarderların yüklerini kendi yükü ile konsolide ederek taşımacılık yapan
  • Forwarder: Karayolu,havayolu,denizyolu, demiryolu taşımacılığını, gümrükleme ve sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren,aktif bir acenta ağına sahip olan organizatör firma
  • Bill Of Lading (B/L): Denizyolu konşimentosu
  • Master B/L: Ana konşimento
  • House B/L: Ara konşimento
  • Bulk Yükleme: Konvansiyonel yük taşımacılığında dökme yükleme
  • Broker: Armatörle yükleyici arasında aracılık yapan,komisyoncu
Yükleme Boşaltma Terimleri
  • Free In (FI): Limandaki yükleme masrafı
  • Free Out (FO): Limandaki boşaltma masrafı
  • Liner In (LI): Yükleme masrafının armatöre ait olması
  • Liner Out (LO): Boşaltma masrafının armatöre ait olması
  • Stuffing: İstifleme, yükü konteynere yerleştirme
  • Unstuffing: Konteynerin içini boşaltma
Liman Terimleri
  • Storage Limanda depolama / ardiye
  • Demuraj Geminin kendisine tanınan yükleme ve boşaltma süresini aşması ya da konteyner içinde bekleyen yükün tanınan süreden önce gümrükten çekilip boşaltılmaması
  • Free Time Serbest süre.Yükün demuraja girmeden bekleyebileceği süre. Süre aşımında demuraj uygulanır.
  • THC (Terminal Handling Fee) : Limandaki elleçleme ücreti
  • Geçici Kabul Türkiye’deki gümrük mevzuatı gereği konteynerler gümrüğe tabi mal statüsündedirler. Bu nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çıkarılması veya tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çıkan gümrükleme masrafıdır.
Navlun Terimleri
  • CAF : (Currency Adjustment Factor) Amerikan dolarındaki dalgalanmaların navluna dahil edilmesi
  • BAF: (Bunker Adjustment Factor) Deniz aşırı taşımalarda fuel oil fiyatlarındaki dalgalanmaların belli oranda navluna dahil edilmesi
  • War Risk Surcharge (WRS): Savaş riski olan limanlara yapılan seferlerde navluna ilave olarak alınan ek ücret
  • High Cube Surcharge: High Cube konteyner için alınan ilave ücret
  • IMCO Charge: Tehlikeli madde taşımalarında armatörün talep ettiği ek ücret
 
  • BEAM : Tam genişlik – bir geminin enine olarak ölçülen en geniş yeridir.
  • BAF / BUNKER ADJUSTMENT FACTOR: Yakıt fiyatlarındaki artışı dengeleme ücreti.
  • CAF / CURRENCY ADJUSTMENT FACTOR: İngiltere yüklemelerinde kur farkını ayarlamak için koyulan fark ücreti.
  • CLEAN ON BOARD: Yük temiz, hasarsız yüklenmiştir.
  • DEADWEIGHT CAPACITY: Geminin izin verilen azami çektiği suya kadar yüklenen yük, yakıt, su, stor (kumpanya gereçler) toplam ton ağırlığı, geminin ağırlık yönünden kaldırma kapasitesidir.
  • ETA / EXPECTED TIME OF ARRIVAL: Tahmini varış zamanı.
  • ETB / EXPECTED TIME OF BERTHING: Tahmini yanaşma zamanı.
  • FILO / FREE IN – LINER OUT: Yükleme masrafları kiracıya, tahliye masrafları donatana aittir.
  • FIFO / FREE IN – FREE OUT: Taşıyıcının geminin yükleme, boşaltma giderleri ile bir ilişkisi olmayacağı hususundaki koşul.
  • FIOS / FREE IN AND OUT STOW: İstif dahil taşıyıcının yükleme, boşaltma giderleri ile ilgisi olmamasıdır. Özellikle dökme yüklerde kullanılır.
  • FCL / FULL CONTAINER LOADED: Tek yükleyici / alıcı.
  • FCL / FCL: Tek yükleyici / alıcı.
  • FCL / LCL: Tek yükleyici, birden fazla alıcı.
  • IMDG Code : Muhteviyatında yanıcı,aşındırıcı,parlayıcı ve patlayıcı kimyasallar ihtiva eden mal cinsleri için kullanılan kısaltmadır.
  • LENGHTOVERALL : Gemi teknesinin baş ve kıçtaki son noktaları arasında kalan mesafedir.
  • LINER TERMS: Yükleme ve boşaltma masrafları donatana aittir.
  • LINER IN: Yükleme masrafları donatana aittir.
  • LINER OUT: Boşaltma masrafları donatana aittir.
  • L / C NO: Akreditif numarası.
  • LINER SERVICE : Belirli limanlar arasında düzenli sefer yapan gemi.
  • LINER B/L: Kırkambar yüklemede belirli koşulları içine alan konşimento.
  • LILO / LINER IN – LINER OUT // LINER TERMS: Yükleme ve boşaltma giderleri armatör tarafından karşılanır.
  • LIFO / LINER IN – FREE OUT: Yüklemede masraflar gemi sahibine (donatan), tahliyede masraflar kiracıya ve alıcıya aittir.
  • LCL / LESS CONTAINER LOADED: Birden fazla yükleyici / alıcı.
  • LCL / FCL: Birden fazla yükleyici / tek alıcı.
  • LCL / LCL: Birden fazla yükleyici / birden fazla alıcı
  • ON BEHALF OF: Yükleyici adına başka birinin yüklemesi.
  • PRE CARRIAGE: Satıcının deposundan yükleme limanına kadar yapılan ön taşıma ücreti.
  • PRIMAJ: İhracat navlun bedelinden acentenin aldığı komisyondur olarak değişecektir.
  • PLACE OF RECEIPT: Yükün ilk yüklendiği yer.
  • PLACE OF DELIVERY: Yükün en son boşaltıldığı yer.
  • PORT OF LOADING: Yükün yüklendiği liman.
  • PORT OF DISCHARGE: Yükün son boşaltıldığı liman.
  • SEA FREIGHT: Deniz navlunu.
  • SHIPPER’S OWNED CONTAINER: Yükleyicinin kendi konteyneridir.
  • SHIPPER’S STOW, LOAD AND COUNT: Mal yükleyici tarafından istif edilmiş, yüklenmiş ve sayılmıştır.
  • THC / TERMINAL HANDLING CHARGE: Limandaki konteyner elleçleme ücreti.
 
ADR

Yanıcı, patlayıcı ve kimyasal maddelerin kara yolu ile taşınması kurallarını içeren bir standarttır. ADR konvansiyonuna üye olunması ile ilgili yasa 30 Kasım 2005 tarihinde TBMM’de kanunlaşmıştır. Kanun 1 Ocak 2009’da yürürlüğe girmiştir

ATR Belgesi

Türkiye ve Avrupa Topluluğu arasında imzalanan Gümrük Birliği anlaşmasınca serbest dolaşım halinde bulunan malların ihracında gümrük muafiyetinden yararlanmak amacıyla ihracatçı tarafından düzenlenen belgedir.

TR Düzenleyen Ülkeler

Almanya, Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Fransa, Hırvatistan, Hollanda, İngiltere, İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, Kıbrıs, Letonya, Litvanya, Lüksemburg, Macaristan, Malta, Polonya, Portekiz, Romanya, Slovakya, Slovenya, Türkiye, Yunanistan.

EUR.1 Belgesi

EFTA (European Free Trade Association, Avrupa Serbest Bölge Birliği) ülkelerine, AKÇT (Avrupa Kömür ve Çelik

Topluluğu) ve tarım ürünleri söz konusu olduğunda Avrupa Birliği’ne ve Türkiye’nin serbest ticaret anlaşmaları imzaladığı ülkelere yapılan ihracatlarında gümrük indiriminden faydalanabilmek için düzenlenen belgedir.

GTİP

Gümrük tarife istatistik pozisyonu için kullanılan kısaltmadır. 12 haneden oluşan GTİP, uluslararası ticarette ürünlerin tanımını ve ayrımını yapmak amacıyla kullanılmaktadır. Dünyanın farklı yerlerinde üretilen ürünler için GTİP kullanılarak detaylı bilgiye kolayca ulaşılabilmektedir.

Armonize Sistem (Harmonized Commodity Description and Coding System (HS Code)

Dünya Gümrük Örgütü’ne bağlı 170’den fazla ülkede kullanılmakta olan ürün kodlama sistemine armonize sistem (Harmonized Commodity Description and Coding System, HS Code) denilmektedir.

EX1 Ihracat gümrük belgesi

Avrupa ülkelerinde ihracatta kullanilan export evragi
Gümrük cikisind kullanilan belge

CMR

Karayolu taşıma belgesidir. CMR Belgesi kamyonla yapılan taşımalarda Uluslar arası CMR Anlaşması gereğince düzenlenen bir taşıma senedidir

Fiktif

Fabrika içlerindeki gümrüklü sahalardır

FEU

40 ayağa denk birim. Konteynerlerin kapasitelerini belirtmekte kullanılan ölçü birimidir. 1 FEU 40 ft (boy) × 8 ft (en) × 9 ft (yükseklik) ya da metrik olarak 12.192 m (boy) × 2.44 m (en) × 2.59 m (yükseklik) ve yaklaşık 67.5 m³ hacmindedir.

Frigorifik

Isı değişimine duyarlı gıda maddeleri, ilaçlar ve bazı kimyasal maddelerin taşınması için tasarlanıp imal edilen, duvar kalınlıkları ve izolasyon değeri taşınan malzemenin ısı değişimine duyarlılık boyutlarına bağlı olarak değişen ve bir soğutucu ünitesi bulunan karayolu taşıtıdır.

Gabari

Taşıtların yüklü veya yüksüz olarak karayolunda güvenli seyirlerini temin amacı ile uzunluk, genişlik ve yüksekliklerini belirleyen ölçülerdir.

Geçici Depolama Yeri

Eşyanın gümrüğe sunulmasından sonra gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutuluncaya kadar gümrük idaresince geçici olarak depolanmasına izin verilen yerdir.

İntermodal Taşımacılık

Aynı taşıma aracı veya kabı ile iki veya daha fazla taşımacılık modu kullanılarak yapılan ve mod değişimlerinde araç veya kap içindeki yüklerin herhangi bir elleçlemeye tâbi tutulmadığı taşıma şeklidir.

Kombine Taşımacılık

İntermodal olmayan ancak birden fazla nakliye aracının (tren, kamyon vs) birbirine bağlı olarak kullanılmasıyla yapılan taşıma tipidir.

Kantar

Yük alacak araçların boş ve yüklendikten sonra tartılmak için uğradıkları ölçüm cihazıdır

Konşimento

Üzerinde taşınan yükün içeriği ile ilgili bilgiler bulunan yük taşıma senedidir.

Konteyner

Her türlü atmosferik koşula dayanıklı olan, özellikle intermodal taşımacılıkta kullanılmakta olan, kolay elleçlenebilen ve üst üste istiflenebilen standart metal yük kasalarıdır. 20’lik, 40’lık ve 45’lik olarak adlandırılan tipleri en yaygın olanlarıdır. Bu sınıflandırma konteynerlerin değişen boy ölçüsüne göre yapılmıştır.

LOW-BED

Ağır iş makineleri ya da özel proje yükleri gibi uluslararası ve yurtiçi karayolu taşıma yönetmeliğine göre standartların dışında, normal kamyonların ve ya tırların taşıyabilecekleri uzunluk, yükseklik, genişlik ve tonajdan farklı olan yüklerin taşınmasını sağlayan yarı römorktur.

Ordino

Konşimento karşılığında, yurt dışından gelen malın gümrükten çekilmesi için verilen emirdir.

Sevk İrsaliyesi

Üzerinde araçtaki yükün adını, miktarını, navlun bedelini, kesilen fatura numarasını belirten resmi evrak. Malların nakli sırasında vergi mevzuatı bakımından kontrol edilebilmesi amacıyla, ticarî emtianın bir yerden başka bir yere nakli sırasında düzenlenmesi ve malla birlikte bulundurulması zorunlu olan belgedir.

Spanzet

Üzerinde araçtaki yükün adını, miktarını, navlun bedelini, kesilen fatura numarasını belirten resmi evrak. Malların nakli sırasında vergi mevzuatı bakımından kontrol edilebilmesi amacıyla, ticarî emtianın bir yerden başka bir yere nakli sırasında düzenlenmesi ve malla birlikte bulundurulması zorunlu olan belgedir.

Supalan

Genellikle kara ve deniz yolu ile yapılan taşımalarda kullanılan bir yöntemdir, malzemenin taşımayı yapan araç üzerinde gümrüklemesinin yapıldığı durumdur

Taşıma İrsaliyesi

Taşıma faaliyetinde bulunanların, taşınmasını üstlendikleri bir veya birden çok gönderilen ve gönderene ait, aynı taşıtta, aynı zamanda taşınan eşya veya kargo için ilgili mevzuat hükümleri uyarınca düzenledikleri belgedir.

Tır

Fransızcada Transports Internationaux Routiers kelimelerinin baş harfleridir. Birleşmiş Milletler Teşkilatı bünyesindeki, Milletlerarası Nakliyat Birliği (IRU) tarafından 15 Ocak 1959 tarihinde Cenevre’de imzalanan bir anlaşmadır.Bu anlaşma 11 ülke (Avusturya, İsveç, Portekiz, Bulgaristan, Finlandiya, Macaristan, Fransa, Malta, İsviçre, Tunus ve Yugoslavya) arasında imzalanan birleşik taşımacılığına (karayolu, demiryolu, havayolu, su yolları) ve konteyner kullanılmasına izin veren bir sözleşmedir (1994).

Uygulamada bu anlaşmaya dahil ülkelerin karayolu vasıtaları, vasıtada yüklü bulunan gümrüklü eşyanın cinsini, miktarını, mahiyetini belirten bir TIR karnesiyle yine vasıtanın belli yerlerine takacakları TIR plakaları taşırlar. TIR karnesinde belirtilen ve vasıtada yüklü bulunan eşyanın gümrük kontrolü mahreç ülkede yapılmakta, varış noktasına kadar güzergahta bulunan ülkelerin gümrüklerinde sadece harici kontroller -şüpheli durumlar hariç – yeterli olmaktadır. Ülkemizde de Yarı Römork ve çekiciden oluşan taşıma araçlarına TIR denmektedir.

Tır Karnesi

Herhangi bir ülkede başlayan ve en az bir ülke toprakları üzerinden geçtikten sonra bir başka ülkede sona eren, başlama ve sona erme ülkeleri dışında kalan ülkeler üzerinden yapılan taşımaları kapsayan yolcu veya eşya taşımalarını ifade eder.

Transit Taşıma

Herhangi bir ülkede başlayan ve en az bir ülke toprakları üzerinden geçtikten sonra bir başka ülkede sona eren, başlama ve sona erme ülkeleri dışında kalan ülkeler üzerinden yapılan taşımaları kapsayan yolcu veya eşya taşımalarını ifade eder.

Türkiye’nin de aralarında kurucu ülke olarak bulunduğu 17 ülke tarafından 1953 yılında kurulan ve günümüzde yaklaşık 50 üye ülkesi bulanan Uluslararası bir organizasyondur. Ülkemizdeki faaliyetler Ulaştırma Bakanlığınca yürütülmekte olup, standartlaşma ile ilgili kanun, mevzuat ve uygulamalar bu kurum tarafından yürütülmektedir.
  • 4BOJ: Lokomotif ya da vagonun tekerlek dingillerini taşıyan alt aksamı.
  • KURP: Çoğunlukla demir yollarında dönüş olan kısımlarda eğrisel inşa edilen parçaların çap ile ifade edilen ölçüsü (viraj).
  • DERAY: Demir yolu vasıtalarının raydan çıkması.
  • KARAMBOL: Demir yolu vasıtalarının birbirleri ile çarpışması.
  • DEVER: Yolda kurplarda iç raya nazaran dış raya verilen yükseklik farkı.
  • SÜREKARTMAN: Kurplarda yola verilen fazla açıklık.
  • ALİYMAN: Düz yol.
  • EKARTMAN: İki ray arasındaki açıklık (Normal hat: 1435 mm).
  • HATTI CARİ: Ana yol.
  • İLTİSAK HATTI: Ana yoldan verilen bağlantı yolu.
  • HORTUVAR: Kör yolun sonuna konulan tampon.
  • KATANER: Yol üzerinde bulunan havai elektrik hattı.
  • İTİNERER: Bir trenin işleyişi ile ilgili bilinmesi gereken bilgilerin tamamı.
  • CTC: Sinyal sisteminin merkezden idare sistemi (central traffic control).
  • FÖYDÖMARŞ: Trenin işleyişi sırasındaki tüm bilgilerin yazıldığı belge.
  • CONTA: İki rayın birbirine bağlandığı noktada iki ray arasında bırakılan boşluk.
  • RİSTURN: Geri ödeme.
  • SEJUR ÜCRETİ: Yabancı vagonun yurt içinde kalma ücreti.
  • TRİYAJ: Yük trenlerini hazırlandığı ve dağıtımının yapıldığı istasyon veya garlar.
  • GABARİ: Demir yolu vasıtalarının serbestçe geçebilmesi için demir yolunun iki yanında ve üstünde bırakılan boşluk.
  • NETTON: Bir vagona kapasitesi oranında yüklenmiş olan ton.
  • HAMTON: Bir vagonun darası ya da dara ve net yükün toplamı ( DARA + NETTON ).
  • ROTASYON: Bir vagonun iki dolumu arasında geçen süre.
  • ÜTİLİZASYON: Yük ve yolcu vagonlarından maksimum ölçüde yararlanmak.

SINIF 1: PATLAYICILAR

img

Alt Sınıf 1.1

Yüksek patlama riski olan patlayıcılar. Yüksek patlama riski tüm yükü aynı anda etkiler.

img

Alt Sınıf 1.2

Direkt değil de bağlantılı yoldan patlama riskiyle (saçılma, dağılma vs. ) etkili maddelerdir. Yüksek patlama riski içermezler.

img

Alt Sınıf 1.3

Daha çok yangın riski olan maddelerdir. Yüksek ya da bağlantılı patlama riskleri düşüktür.

img

Alt Sınıf 1.4

Patlama riski düşük maddelerdir. Patlama riski daha çok içerisinde bulundukları paketle sınırlıdır. Dış bir yangın tehdidinde paket içindeki maddeler patlama riski içermez.

img

Alt Sınıf 1.5

Dış etkilerden bağımsız patlayıcılar. Bu gruptaki maddeler yüksek patlama riskine sahip olsalar da normal taşıma koşullarında herhangi bir şekilde etkilenip patlamaları riski çok düşüktür.

img

Alt Sınıf 1.6

Aşırı derecede duyarsız maddelerdir, yüksek patlama riskleri bulunmamaktadır. Bu sınıfta patlamayı tetikleyici maddeler bulunmaktadır. Bunların kazayla patlama riski bulunmamaktadır.

SINIF 2: GAZLAR

img

Alt Sınıf 2.1 Yanıcı Gazlar

454 kg (1001 lbs) olan ve at 20°C (68°F) altında gaz halinde bulunan maddeler. Bu maddelerin basınçları 101.3 kPa (14.7 psi) dir ve bu basınç altında kaynama noktaları 20°C (68°F) veya altıdır. 1. 101.3 kPa (14.7 psi) basınçta ve hava karışımları %13 altında parlayıcıdırlar. 2. Veya alt limit gözetilmeksizin en az % 12 hava karışımında ve 101.3 kPa (14.7 psi) basınçta yanıcıdırlar.

img

Alt Sınıf 2.2 Yanıcı Olmayan, Zehirli Olmayan Gazlar

Direkt değil de bağlantılı yoldan patlama riskiyle (saçılma, dağılma vs. ) Bu sınıfta basınçlı gazlar, sıvılaştırılmış gazlar, basınçlı kryojenik gazlar, bir çözelti içinde bulunan sıkıştırılmış gazlar ve okside edici gazlar bulunmaktadır. Yanıcı ve zehirli olmayan gazlar 20°C (68°F) sıcaklıkta 280 kPa (40.6 psia) basınç muhteviyatı olan 2.1 ve 2.3 sınıfına dahil olmayan gazlardır) etkili maddelerdir. Yüksek patlama riski içermezler.

img

Alt Sınıf 2.2 Oksijen Gazı

Bu işaret 2.2 sınıfı için isteğe bağlı bir etikettir. Gaz veya sıvı halde oksijen için kullanılır. Oksijen kendi halinde yanıcı değildir yalnız ortamda yanma olması için bulunması gerekir. Yüksek oksijen konsantrasyonları patlama riskini ve gücünü arttırır.

img

Alt Sınıf 2.3 Zehirli Gazlar

Zehirli gazlar 20°C ve altı sıcaklıkta, 101.3 kPa basınçta bulunan (bu basınç altında kaynama noktaları 20°C veya altı olan) 1. İnsan sağlığına zararlı olduğu bilinen ve taşıma sırasında sağlık tehlikesi yaratan 2. İnsan sağlığına zararları kesin olarak kanıtlanmış olmasa da, hayvanlar üzerinde yapılan testlerde LC50 değeri 5000 ml/m3 üzerinde olan maddelerdir.

SINIF 3: YANICI SIVILAR

img

SINIF 3: YANICI SIVI

454 kg (1001 lbs) olan ve at 20°C (68°F) altında gaz halinde bulunan maddeler. Bu maddelerin basınçları 101.3 kPa (14.7 psi) dir ve bu basınç altında kaynama noktaları 20°C (68°F) veya altıdır. 1. 101.3 kPa (14.7 psi) basınçta ve hava karışımlari %13 altında parlayıcıdırlar. 2. Veya alt limit gözetilmeksizin en az % 12 hava karışımında ve 101.3 kPa (14.7 psi) basınçta yanıcıdırlar.

SINIF 4: YANICI KATILAR VE DİĞER MADDELER

img

SINIF 4.1 YANICI KATILAR VE DİĞER MADDELER

Sınıf 1’e dahil olan fakat etkinliği alınmış patlayıcılar veya üretici tarafından özellikle bu sınıfa dahil edilmiş maddelerdir. Termal olarak dengesiz olan, hava katılımı olmadan güçlü ekzotermik tepkimeye giren ve kendinden tutuşabilen maddeler de bu kategoridedirler. Olduğu haliyle yanıcı olan katılar. Bu maddeler sürtünme yoluyla ateş alabilirler ve yanma hızları saniyede 2.2 mm (0.087 inch)den daha fazladır. Tutuşabilen ve tamamı 10 dakika veya altı bir zamanda tepkimeye giren metal tozları da bu sınıfa dahildir.

img

SINIF 4.2 YANICI KATILAR

Kendiliğinden alev alan maddeler piroforik maddelerdir. Bunlar, hava ile temasın beşinci dakikasında ateş alan ya da hava ile temas ettiklerinde ek bir enerji kaynağına ihtiyaç duymadan ısınan maddelerdir.

img

SINIF 4.3 Suyla temaslarında yanıcı gaz çıkaran maddeler

Islandığında Tehlikeli Maddeler olarak da adlandırılan bu maddeler suyla temas halinde yanıcı ya da zehirli maddeler çıkaran maddelerdir. Tehlike ölçüsü 1 kg madde için saatte 1 litreden fazla gaz çıkarmaktır.

SINIF 5: OKSİJEN SALGILAYARAK YANMA RİSKİNİ ARTTIRAN MADDELER

img

SINIF 5.1 OKSİJEN SALGILAYARAK YANMA RİSKİNİ ARTTIRAN MADDELER

Bu tür maddeler oksijen salgılayarak diğer maddelerin yanmasını sağlayan veya çabuklaştıran maddelerdir.

img

SINIF 5.2 Organik peroksitler – çogu çabuk alev alir ve darbe ve sürtünmeye duyarlidirlar

Organik peroksitler (Sınıf 5.2) O-O halinde oksijen bulunduran maddelerdir. Bunlar hidrojen peroksidin bir türevi olarak düşünülebilirler, sudaki bir ya da daha fazla hidrojen atomunun organik radikallerle yer değiştirmesi yoluyla üretilirler.

SINIF 6: TOKSİK MADDELER

img

SINIF 6.1 Toksik, zehirli maddeler

Taşıma sırasında insanlara zarar verebileceği bilinen maddeler toksik maddeler olarak sınıflandırılırlar. Ayrıca hayvanlar üzerinde yapılan testlerde de zehirli olduğu belirlenen maddeler insanlar için de tehlikeli sayılıp bu kategoriye dahil edilirler.

img

SINIF 6.2 Bulasici hastalik muhteviyatli maddeler

Organik peroksitler (Sınıf 5.2) O-O halinde oksijen bulunduran maddelerdir. Bunlar hidrojen peroksidin bir türevi olarak düşünülebilirler, sudaki bir yada daha fazla hidrojen atomunun organik radikallerle yer değiştirmesi yoluyla üretilirler.

SINIF 7: RADYOAKTİF MADDELER

img

SINIF 7 RADYOAKTİFLER

Sarı RADYOAKTİF III (LSA-III) etiketini taşıyan maddeler. Bazı radyoaktif maddelerde bu etiket kullanılmasa da radyoaktiviteyi gösterir afiş bulundurmaları gerekir.

SINIF 8: AŞINDIRICILAR

img

SINIF 8 AŞINDIRICILAR

Belirli bir süre temas halinde insan derisi üzerinde aşındırıcı, kalınlık azaltıcı etkisi olan maddelerdir. Çelik ve alüminyum üzerinden aşındırıcı etkisi olan maddeler de bu sınıfa girerler.

SINIF 9: ÇEŞİTLİ TEHLİKELİ MADDELER

img

 

 

img

SINIF 9 ÇEŞİTLİ

Taşıma sırasında tehlike arz eden ama tanımlı sınıflardan herhangi birine uymayan maddeler bu sınıfa girer. Bu sınıfta aşağıdaki maddeler yer alır: 1. Anestezik ya da diğer tür zararlı maddeler. Bunlar uçuş ekibi ya da gemi personelinde görevlerini yerine getirmelerini engelleyecek derecede rahatsızlık yaratabilecek maddeler. 2. Sıcaklık derecesi arttırılmış maddeler, zararlı maddeler, insan sağlığına zararlı artıklar veya denizi kirletme riski olan maddeler.

YARDIMA MI İHTİYACIN VAR?

Farklı sorularınız ve iş birlikleri için iletişim sayfamızdan bizimle iletişime geçebilirsiniz.

HİZMETLERİMİZ

İLETİŞİM DETAYLARI

Merkez HATAY
Adres ÇAY Mah. 47. Sk. ÖZAY Apt. No: 1 İç Kapı No: 12 İskenderun/HATAY
Telefon (0) 326 613 10 00
Email [email protected]
Satış [email protected]